maandag 23 juli 2012

Maandag 23 juli (deel 3)

Beetje late update, maar het was een hectische middag/avond:

Mensen van de IC hebben vandaag meerdere malen op de afdeling het slijm weggezogen. Dat geeft even verlichting, maar niet voor lang. Het lijkt ook steeds sneller weer erger te worden. Door het vele hoesten en het feit dat Ellen daardoor ook niet slaapt, raakt ze steeds verder uitgeput. En dat terwijl Ellen haar energie en krachten nu natuurlijk veel beter kan gebruiken om tegen de leukemie te vechten.

Met die wetenschap is er eind van de middag besloten om Ellen over te brengen naar de intensive care afdeling. Dat klinkt natuurlijk allemaal heel spannend en dat is het ook wel, maar het is niet omdat Ellen kritisch ligt of zo. Het is puur om haar (het woord zegt het al) "intensieve verzorging" te geven. Dat houdt in dat ze nu vaker het slijm kunnen wegzuigen en haar kunnen helpen met ademen. Ze krijgt nu dus nog betere zorg dan ze al kreeg. Inmiddels (zojuist, dus 23.00 uur) is zo ook aan non-invasieve beademing gebracht (d.w.z. met een mondkapje en dus niet met een slang door je luchtpijp). Ik mocht het zelf ook even proberen en het is wel even wennen, maar Ellen geeft meteen al aan dat het veel rustiger voor haar is en ze hoeft daardoor ook bijna niet meer te hoesten. Ik hoop van harte dat Ellen daarbij ook nog wat slaap kan mee pakken. Praten is nu wel lastig, dus we zijn gebarentaal aan het oefenen.

Ik ben nu keurig op een "familie kamer" van de IC afdeling geinstalleerd. Ik slaap niet bij Ellen op de kamer zoals tot nu toe, maar zit op een minuut lopen afstand. Ik heb Ellen op het hart gedrukt dat ze naar mij mag, nee moet, vragen als ze daar behoefte aan heeft.

Ik heb echt hele grote bewondering voor Ellen, die ook dit maar weer over haar heen laat komen en het allemaal laat gebeuren alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Het is echt een kanjer: mijn kanjer ;-)

6 opmerkingen:

  1. Lieve Mart,

    Ellen is inderdaad een enorme kanjer! Maar als ik zie, hoor en lees hoe jij er voor Ellen bent en hoe je daarnaast ook nog eens mooi kunt verwoorden ben jij zeer zeker ook een hele kanjer!

    Jullie helpen elkaar door deze moeilijke periode!

    Liefs en heel veel sterkte Roel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. deze intensieve verzorging moet jouw ook wat verlichting bieden. moet denken aan de situaties hier in de ziekenhuizen waar het heel gewoon is dat een familie-lid op de kamer ligt om de verzorging te doen omdat verzorgend personeel allen het hoog nodige doet. Sterkte Mart en voor ons ben jij ook een kanjer. Met liefde en bewondering D&G

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet alleen Ellen is een kanjer maar wat is zij een bofkont met een man als jij Mart, petje af voor jou hoor. Het lijkt allemaal normaal maar de partner naast de patient is eigenlijk ook patient en er zijn altijd maar weinig mensen hoe aan hun vraagt hoe het met hun gaat, dus bij deze Mart, Hoe gaat het met jou en trek je de heleboel nog een beetje?
    Dat Ellen een kanjer was en sterk dat hebben wij altijd wel geweten en daar komt bij als zo iets als kanker of leukemie je overkomt dan komt er een oerkracht in de mens omhoog waarvan je zelf niet eens wist dat dat bestond. Je wilt blijven vechten want je wilt beter worden (ik weet dat helaas uit ervaring en leef daarom extra met jullie mee). Aan wilskracht zal het bij Ellen niet ontbreken en ik hoop voor jullie allebei dat er snel verbetering in haar toestand komt. Heel veel sterkte weer toegewenst. Yvonne Buijing (veenlopers)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Yvonne, gaat best met mij hoor. Tuurlijk is het zwaar en moeilijk, vooral het gevoel van machteloosheid. Maar ik heb de luxe even naar huis te kunnen om te slapen of gewoon even wat anders te doen. Even in het zonnetje te lopen, in de tuin te werken, enz. Dat heeft Ellen allemaal niet. En als Ellen dit vol kan houden, dan moet ik het zeker kunnen. Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die aan mij denken en mij emailtjes of kaartjes sturen. Bedankt voor je lieve reactie! Mart

      Verwijderen
  4. Nou mart dat is helemaal wat,maar jullie komen er wel,ik weet niet wat ik moet zeggen maar ik wilde wel even laten dat ik elke dag aan jullie denk ,en vond het fijn dat ik even bij Ellen ben geweest.Liefs van Jan en Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve mart, met een heel dubbel gevoel zijn we gisteren vertrokken en nu net geland in maleisie. Even de update checken. Ik ben blij dat je mij al had ingelicht over de ic. Een opluchting voor ellen dat ze wat lucht krijgt door de beademing en wat meer kan slapen. Ik sluit mij geheel aan bij alle opmerkingen van de anderen dat jullie samen een sterk team zijn en echte kanjers. We houden contact. Dikke kus van ons xxx Cis

    BeantwoordenVerwijderen