donderdag 19 juli 2012

Donderdag 19 juli (deel 2)

Neuroloog is bij Ellen geweest. Ze heeft niets afwijkends kunnen vinden, behalve dat Ellen wat minder gevoel in haar benen heeft (volgens mij was ze gewoon te moe om te zeggen dat ze wat voelde). Ze gaan voor alle zekerheid morgen wel een MRI van haar ruggemerg maken en krijgt daarna ook een ruggeprik. Er wordt wat vocht weggehaald voor onderzoek, maar ook wordt er chemo via die weg toegediend. Bij deze vorm van leukemie is er ook een (kleine) kans dat er in het hersenvocht slechte cellen zitten. Dit is een kuur die Ellen zo wie zo zou hebben gekregen alleen doen ze het nu wat eerder, omdat ze toch onder toezicht is van een neuroloog.

Daarnaast is er onderzoek gedaan naar de chromosomen (genetica) en dat ziet er allemaal normaal uit. Dat is gunstig. Verder loopt er nog een onderzoek naar de eiwitten. Dat gaat aangeven in hoeverre de leukemie bij Ellen te behandelen is, kans op overleven en kans op terugkeer van de ziekte. Dat is uiteraard een uitslag die heel belangrijk gaat zijn voor Ellen's toekomst (en ook voor die van mij).

Tenslotte kon de arts melden dat ze aan de eiwitten in het bloed kunnen zien dat Ellen nu weer goed aan het eten is. Vanavond krijgt ze pasta, spinazie en een kaassouffle. Ik eet bami.

9 opmerkingen:

  1. Lieve mevrouw Ellen, wat goed om te lezen dat je weer wat lekkers aan het eten bent en wow wat heb je ons laten schrikken in Spanje. Natuurlijk wil je dat helemaal niemand ook maar enige vorm van kanker krijgt en zeker iemand zoals jij niet die altijd voor iedereen klaar staat met positieve energie. . Dus snel weer beter worden hoor Sint schenkt je deze 4 woorden : IK GELOOF IN JOU. Wees niet bang voor schaduwen, het betekend gewoon dat er ergens dichtbij licht is.. Met lieve groeten van Sinterklaas ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Ellen, beste Mart,

    Er gaat een schok door me heen. Ik wist niet wat ik las. Zo'n lieve vrouw voor wie niets te veel is, die voor velen een lichtpunt is, die mensen groet in het mijdrechtse. Ellen die ik tegenkwam bij het boodschappen doen. Waar moet ik nu de gezellige praatjes vandaan halen? Ellen ik vertrouw op jouw kracht, jouw vrolijkheid.
    Groet
    Bas

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat hebben jullie een mooie manier gevonden om iedereen op de hoogte te houden.Wat zijn we geschrokken van het slechte nieuws wat we over Ellen ontvingen. Maar gelukkig hoorden we ook dat ze keihard aan het knokken is voor herstel. Het is een kanjer en met alle liefde en kracht van jou Mart en alle mensen om jullie heen moet dat haar toch een beetje helpen.We hopen hier dan ook nog vele goede berichten te kunnen lezen. We wensen jullie dan ook het allerbeste en veel succes met deze lange weg die jullie nog moeten gaan.

    Groetjes Hanneke en Emile.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi lieve Ellen, ik wist niet wat ik las en jij wist natuurlijk niet wat je hoorde, pff dat is even niet niks, maar ik weet zeker dat jij positief probeert te blijven. Ik wens je heel veel sterkte samen met je man en iedereen om je heen vanuit Zeeland. Liefs Giovanna

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Mart en Ellen,

    Ik kijk meerdere keren op een dag om te zien of er nieuws is mbt Ellen, wat mooi dat wij op een afstand toch te weten komen hoe het met Ellen gaat omdat we niet allemaal op bezoek kunnen komen en het voelt tegelijk toch ook weer dichtbij op deze manier.Ik kan er omheen draaien maar dat doe ik niet ik ben er hartstikke verdrietig om dat Ellen zo ziek is en sommige blogs daarbij hou ik het gewoon niet droog maar ja logisch , ik ken Ellen al vanaf 1990 en we een aantal keren per jaar nog afspreken met de "meiden" om leuke dingen te gaan doen en dan weer alle roddels en bezigheden van een ieder te horen. Ellen en Mart van een afstand een ontzettende dikke knuffel van mij en heel veel sterkte xxx Anita v M

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Ellen en Mart,

    Ik heb deze blog doorgestuurd gekregen van Daisy...
    Ben me uiteraard rot geschrokken.
    Hoe is dit nu mogelijk.
    Dit hadden we niet afgesproken Ellen.. we zouden samen het feestje van Bert en Daisy compleet maken ..
    Maar maak je daar uiteraard geen zorgen over...
    Vind het fijn dat ik mee mag lezen, hoe het met je gaat.
    Het heeft diepe indruk op me/ons gemaakt.
    De tijd staat opeens stil.. en weer blijkt dat gezondheidje grootste rijkdom is !!
    Ellen ik weet dat je heel sterk bent. en dat je ervoor gaat
    Maar met zijn tweeen zijn jullie een superteam. die zeker niet zomaar opgeven .
    Ik wens jullie dan ook alle sterkte..
    Ik hoop gauw een keer bij je langs te wippen.
    Liefs ( en dikke knuffel) van Bernadette en Siem

    BeantwoordenVerwijderen
  7. He lieve Ellen en Mart, oud-collega's! Ik heb via Piet en Adriana dit nieuws ontvangen en de blog. Ik wil jullie allebei heeeel veel sterkte wensen en hoop dat het weer de goede kant op gaat. De blog is een hele fijne manier om te lezen wat er allemaal gebeurt. Heel veel lieve groetjes vanuit het Noorden en zet 'm op! Groetjes, Sietske

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Ellen en Mart, via Harry kregen we het nieuws over Ellen en de link naar dit blog. Wij wensen jullie heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.
    Graag zouden wij een kaartje sturen, kan je ons het adres laten weten?

    Veel liefs

    John en Monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uiteraard. Het adres is:

      Ellen van Gijsel
      Afdeling B2 Oost kamer 14
      UMC Utrecht
      Postbus 85500
      3508 GA Utrecht

      Verwijderen